torsdag 8 januari 2009

Jane Austen



Jag ska prata om utländska författare med mina elever och den första som jag tänker ta upp är Jane Austen. En helt fantastisk författare! Stolthet och fördom är ett måste i läsebagaget om du inte har läst den än. En mycket realistisk författare som framställer sina kvinnor som kärleksfulla, starka, kloka och vassa, men vem var hon egentligen? Hur kom det sig att hon aldrig grifte sig? Är det sant att hon mötte kärleken, men valde bort den? Det ska bli intressant att arbeta kring henne med mina elever och ge dem så mycket som möjligt på fötterna innan de går vidare. Vi talarEngland, slutet på 1700-talet och vi talar kärlek och kvinnornas ställning och uppgifter i samhället. Det kommer att bli bra lektioner med mycket diksussioner vilket jag ser framemot. Stolthet och fördom ska lässas och Emma (filmen med Gwyneth Pathrow) ska ses för att stärka dessa lektioner.

Tills vi hörs igen!
Becky

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar