torsdag 15 januari 2009

Mia - sanningen om gömda

Nu har jag läst mer än hälften av Monica Antonssons bok om Mia - saningen om gömda. Även om Mia gjorde fel och nästan hela historien består av lögn, enligt Antonsson, känner jag mer ilska mot Liza Marklund än mot Mia. Hur kan Marklund skriva, inte en utan två böcker på icke existerande fakta och dessutom publicera historien som sann? Jag har lyssnat på Liza Marklund ett par gånger och upplevt henne som arrognat, men ändå som en klok kvinna som har skinn på näsan. Nu har denna arrogans som hon utsrålar dessutom fått en dålig egenskap till: skrivelser baserade på lögner och dessutom uttalanden som gör att invandrare känner sig stötta. Speciellt muslimer!

Jag läste en blogg där man uppmanar alla som köpt Liza Marklunds böcker att återlämna dem till bokförlaget. Det är precis vad jag tänker göra. Till och med det nya exemplaret av En plats i solen, som jag köpte av Marklund på bokmässan i GBG 08. Jag tänker inte ha böcker i mitt hus som är skrivna av en författare som jag inte tror på.

Jag ska fortsätta läsa Antonssons bok och jag ser fram emot att Mias son Mickael skriver sin historia, jag är jätte nyfiken på vad som hände i hans barndom. För nog var Osama inte oskyldig, men att Mia lurar svenska staten på pengar och dessutom idag är rik som ett troll på lögner gör mig så upprörd. Samtidigt kostade det tre barn ett värdigt liv på grund av hennes beteende.

Tills vi hörs igen!
Becky

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar