onsdag 7 april 2010

Sones och Appelqvist


Sonya Sones "Vad mina vänner inte vet" och "Vad min flickvän inte vet" är noveller skrivna på vers. Den första handlar om Sofie, skolans populära tjej, som blir ihop med skolans tönt Murphy och hur hon bemöts i det. Det är mycket om fjärilar i magen och svaga knän som en följd av en stor förälskelse. Den andra boken är skriven ur Robins (Murphys) perspektiv. En mycket intressant bok och jag tror att alla tonåringar skulle tycka om den. Det som gör den här boken spännande är att den är skriven på vers (som jag skrev tidigare). I boken finns inga stora miljöskildringar, personbeskrivningar, men jag tycker om den. En rak och lätt bok! Sones har gjort något annorlunda och jag tror att det går hem, inte minst till dem ungdomar som har lite läs- och skrivbekymmer.

De här två böckerna har jag läst på bussen på väg till och från arbetet i två dagar. En perfekt underhållning, lagom att man hinner läsa ut boken över en dag/kväll. Inte många timmar som går åt att läsa ut den och dessutom är det något jag kan rekommendera mina elever. Mycket bra! De sista två dagarna har jag varit på ett fantastiskt glatt humör, har lett och skrattat och llt omkring mig är toppen. Kanske är det vårkänslor, kanske är jag bara glad att återgå ill mitt jobb. Har hittat en sådan arbetslust, den har jag saknat en tid. Känns mycket bra!

Har idag läst på http://kristinaappelqvist.blogspot.com/ att den andra boken"Den som törstar om natten" av Kristina Appelqvist kommer ut hösten 2010. Framsidan på boken finns på bloggen redan! Jag mailade henne och frågade om hon kunde komma till eleverna på skolan under våren och ha ett föredrag om författarskap. Fick svar nästan meddetsamma att det kunde hon. Och det positiva är att hon är mycket billigare än övriga vi har frågat. Dessutom berör hennes böcker oss lite extra eftersom de handlar om Skövde. Jag hoppas verkligen att vi får hennes besök å Kavelbro!

Nu lite United som verkar vara på topp ikväll! 2-0 mot Bayern redan...wooohoooo!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar