onsdag 13 januari 2010

Bok

Läste ut "Grabben i graven bredvid" igår. Vilken konstig bok, men riktigt rolig. Språket var riktigt bra, man kunde nästan se det man läste utspela sig i närheten. Jag kunde leva mig in i historien. Tycker att Mazetti skriver väldigt, väldigt bra!

Gick förbi Pressbyrån idag på väg till bussen och skulle köpa något att läsa. Då fick ag syn på Ann Herbelins bok "Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva". Har funderat länge på den boken och även fått den rekomenderat till att läsa. Jag köpte den och började läsa med detsamma och den är väldigt bra, gripande. En del av bok känns det som man springer igen, man kan nästan ta på hennes ångest och stress, och en del av boken blir man lugn och alldeles harmoniska av. Den är än så länge inte alls uppiggande eftersom det handlar mycket om självmord, sätt att göra sig illa på, ja självskadebeteende på alla sätt. Ska fortsätta läsa nu innan jag slocknar!

På arbetet ska vi börja läsa böcker med eleverna, vi ska göra ett projekt som kommer att gälla hela vårterminen. De ska läsa och skriva om boken, sedan blir det dragning och vinster innan de går på sommarlov. Meningen är att de ska å läsglädje och bli inspirerade till att läsa även på fritiden. Eftersom jag sökta på inspiration till läsning fick jag napp på väldigt bra hemsida: http://www.bokstodet.se/ Ska arbeta lite med den sidan även med eleverna är tanken.
Har faktiskt börjat räkna ner till bokmässa :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar