onsdag 20 januari 2010

Gumman som fyller år, Pirzadeh upptäcks i VI läser och Gavalda

Ewa fyllde år idag och självklart var det gottesaksdag. Kvällen spenderades hos lilla familjen Sallova med tårta och kaffe. Är så skönt att vara hos dem, blir så lugn och känner mig såååå hemma *love love love*.

Piano

Du kan få mig att låta glad
Eller spela en sorglig ballad
Utan dina händer på min kropp
Hörs inga toner och ingen låt

Utan dig är jag grå och tyst
Men med dina händer på mig
Hörs alla mina toner utan brist
Spela på mig, spela på
Jag är ditt instrument
Mig kan du få
Mina noter faller, vissnar och dör
Varje gång du lämnar mig & går
Spela på mig,
Spela glatt
Visor och julsånger
Med skratt
Jag är ditt instrument
låt min jubel höras
Ända till Orienten,
Där toner föds & begravs!

Spela på mig, spela på
Jag är ditt Piano
Mig kan du få

2002-06-07

Köpte VI läser igår på väg hem och började läsa om Zinat Pirzadeh. En sådan spännande historia och repoortaget om henne gjorde mig nyfiken. Ytterligare tanke ledde mig till mina elever, hon är invandrare, hon har varit en vingklippt drömmare, men hon fixade det. Så varför inte prata om henne med mina godingar och läsa något av det hon har skrivit. Dikten ovan har hon skrivit. Tyckte att den var vacker! Vilket sätt att beskriva kärlek!

Jag hittade även en av hennes noveller och upptäckte att den var självbiografisk. Ska läsa den för mina elever på tisdag och jag hoppas på bra diskussion.
Länken är: http://www.kometkomedi.com/Novell_Svanarnas_dodsdans.pdf
Läs den och kommentera gärna :)

Sedan blev jag så glad igår eftersom jag hittade ännu en bok på biblioteket av Anna Gavalda. Jag lånade den meddetsamma och har läst lite igår och lite idag när eleverna har tystläsning på schemat. Så bra med bokprojekt för då kan man läsa bra grejer och även rekommendera böcker till eleverna. Anna Gavalda är så bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar