onsdag 24 februari 2010

Inledning till en novell...

Det plingade i mobiltelefonen, hon öppnade sms:et och läste: ”Va`?”, stod det. Inget mer. Sms:et kom från Jakob, hennes bästa kompis pojkvän. Hon förstod ingenting. Återigen hördes ljud från telefonen.

- Hallå, det är Jessica, svarade hon.
- Vad håller du på med egentligen? skrek Jenny, hennes bästa vän i andra änden av lu-ren.
- Va? Vad menar du?

Jessica stod med telefonen i handen, Jenny hade tryckt av. Hon hade låtit både arg och ledsen på samma gång.”Vadå, va`?”, textade hon tillbaka till Jakob. Ett par sekunder senare ringde telefonen igen. Hon hann inte mer än knäppa på den innan hon hörde Jakobs gälla röst:

- Du är ju för fan inte riktigt klok, gastade han.

Jakob lät upprörd, hon kunde se hans ögon mörkna till av ilska. Hon blev rädd fast han bara var i luren eftersom hon visste hur hemskt dum Jakob kunde bli när han ilsknade till.

- Vad är det som har hänt? viskade hon, rösten darrade.
- Det borde väl du veta, fnös Jakob irriterad, men han verkade lugnare nu.

Precis när hon skulle ställa en ny fråga bultade det på dörren. Det lät som en mycket arg knackning.

- Det är någon här, hon tryckte av samtalet och slängde iväg telefonen på soffan.

Jessica kände hur benen svek henne när hon öppnade dörren.

- Du…, fick hon fram, sedan blev allt vitt omkring henne.


---

Började på en novell under dagen idag. Har skrivit en timma under förmiddagen. Uppdraget lät att eleverna skulle skriva en novell, 1-2 A4-sidor, med fyra olika ämnen där två av ämnena skulle finnas i den novelle de skrev.

Ämnena var:

Ett tekniskt problem

Någon form av fysisk aktivitet

Ett föremål/symbol som är betydelsebärande i berättelsen

En känd person

Rubriken skulle eleverna hitta på själva.

Den nyfödda skribenten i mig väcktes till liv och jag skrev lite allteftersom bilder kom till mig. Jag ska fortsätta skriva ikväll. Min "Tomas och Sara" ska jag nog väga lägga upp ikväll när jag kom hem.

Nu ska jag jobba ett par timmar till innan det är dags att åka hem och fortsätta skriva.

Tjingeling

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar