tisdag 23 februari 2010

Kreativt


Igår fick jag två askar med gör-vykort-själv-pyssel och jag satte mig på kvällen. Tänkte att jag ger det en chans. Ett hann jag med och så här blev resultatet. Ingen märkvärdigt, men det var kul att pyssla en stund och inte tänka på viktiga saker...



Ikväll börjad ejga på min skrivkurs och det var roligt. Varierande åldrar, allt fårn pensionärer till 26-åring(ar) ( jag) och den första skrivuppgiften hette: "Den gången fick jag ett gott skratt". Vi skulle skriva en A4 för hand och jag har skrivit klart och renskrivit:




Den gången fick jag ett gott skratt

Bänken på uteserveringen är plötsligt tom när jag vänder mig om. Jag sväljer ett skratt när jag ser två ben uppe i luften. Jag tittar mig omkring och möts av högröda ansikten och ögon som glittrar. Alla kämpar med att kväva sina skratt. Jag börjar fnissa och sedan bubblar skrattet upp och ur mig, jag kan inte hålla mig längre.

- Har du gjort dig illa?

Illröd i ansiktet och på väg att brista ut i skratt igen försöker jag att hjälpa min farmor som ligger därnere på marken. Hon räcker mig handen, men hon är för kraftlös att ta sig upp. Först blir jag rädd för att hon har gjort illa när jag ser att tårar rinner nerför hennes kinder. Sedan upptäcker jag att hon ligger och skrattar, Skrattet bubblar ur mig igen och jag skrattar så jag nästan kiknar.

Min farmor hade ramlat över bänken, som inte hade något ryggstöd, då hon ville luta sig tillbaka och vila ut efter vår shoppingtur.

Efter mycket möda och mycket skratt reser hon sig upp och vi ska precis sätta oss och göra ett nytt försök med fikastunden när vi hör ett gäng längre bort, vid en annan bänk, tjoa och skratta. Vi vänder oss om och där, tre bord bort från oss, står två sandalklädda fötter uppe i luften och dinglar. Nere på marken ligger en kvinna och skrattar.

- Jag antar att det här förekommer ofta i den här delen av sta´n, säger farmor och ännu ett skratt bryter ut runtom vårt bord.




Det var riktigt roligt att få skriva! Nästa gång blir det insändare, det ser jag framemot.



Jag läste ut "Jag älskade honom" av Anna Gavalda idag. Jag började att läsa den i klassrummet, när eleverna har tystläning, i början av januari och blev klar nu. Tunn bok, men så tänkvärd! Ska försöka att läsa ut "Lyckan är en sällsam fågel" till torsdag så att jag kan hugga i miina reaböcker sedan. På tal om bokrea, jag har fått lov att ta med eleverna till bokrean på måndag så att de får kika och handla böcker. Det ska bli kul att gå iväg med dem och se vad de hittar.



Ska sätta mig och renskriva min novell nu och sedan jag ska nana...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar