onsdag 10 mars 2010

Annorlunda läsning!




Fick tag på Familjegraven på Netto för 10 :- (jag vet man ska inte handla där, men jag kunde inte låta bli) och så kände jag att jag behövde ett avbrott från "Segraren står ensam". Alla dessa djupa funderingar och vackra ord gjorde mig inte gott just nu. Dessutom hade jag en diskussion med Alba (min tweenie *puss*) om att hon läser utan bokmärken. Det här fenomenet har jag sett hos ett par av mina elever. Så nu tänkte jag att jag får släppa på mitt kategoriska tänk och göra samma sak, alltså läsa utan bokmärke. Och hör och häpna, det gick bra, men jag blev låst att läsa från kapitel till kapitel och inte kunna slå ihop boken slumpmässigt och komma ihåg var jag slutade. Nu harjag hur som haver gjort detta och jag har skapat mig en förståelse för att det faktiskt går att göra så och dessutom ska jag sluta tjata att bokmärke måste man. Huvudsaken är ju att man läser, förstår och minns det man har läst eller hur?


Handlingen då?
Jo vars, Benny och Räkan hittar tillbaks till varandra. Det är en annorlunda kärlekssaga med kossor och barnuppfostran. Kvinnosyn och manssyn. Mäns sätt att se på kärlek, deras insatser och tankegångar. Kvinors syn på samma sak. En bok med mycket humor och jag både log och skrattade. Det är första gången som jag gillar uppföljaren mer än första boken. Tyckte inte "Grabben i graven bredvid" var imponerande på något sätt.

Nu blir det "Gomorra" av Roberot Saviano i läsväg. Finns så måga bra böcker som jag fick tag på på bokrean. Jag köpte "Narnia", alla sju delarna till mina änglar och jag började läsa högt för dem i fredags. Vilka bra böcker C S Lewis har skrivit. Jag blir såld på språket och formuleringarna, det känns som att hon är i rummet och berättarom underbara Narnia och vår vanliga värld. Barnen är helt förtjusta också. De ville höra mer på lördagmorgon när de vaknade, på direkten skulle det ske. På fredagkväll läser vi mer...

Nu blir det duschen, kom nyss från träningen. Har sprungit 10 respektive 6 km den här veckan.
Och så har jag gjort en annan spännande sak idag ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar