tisdag 2 mars 2010

Total lycka :D

Känner mig så glad idag, vet inte om det var solskenet, den välgenomförda dagen på jobbet eller mina underbara kollegor och elever. Kanske en kombination av de tre och en perfekt avslutning på dagen med skrivkurs där insändare skrevs. Jag är inte alls klar med min, men jag började skriva lita smått och jag hoppas kunna bli klar till nästa tisdag.

Vi har även fått en läxa till nästa tisdag: Att läsa krönikor/Kåserier för det ska vi ska skriva då. Spännande, tycker jag :)


I fredags gick jag och Vivi på sta´n. Jag fick tag på en tunika och en sjal. Båda från BikBok. Underbara färger eller hur?




Har rotat fram min bokmemorizer igen. Började skriva i den 2006, men sedan har jag inte haft lust. Nu är jag på G igen!


Och så läser jag min favoritförfattarens senaste bok. Den är underbar och hemsk på en och samma gång. Det kommer en sammanfattning om den framöver!


Insändaren jag skrev ikväll handlade om hundar. Om att dessa inte bör/ska gå i koppel. De som har TSL (Mariestadstidningen) känner nog igen vad det handlar om. Här kommer den ickeklara versionen av det jag skrev ikväll. Detta är inte på något sätt en klar text och ni får gärna kommentera om hur jag ska skriva om eller om något är fel med den. Jag är mycket glad åt alla kommentarer jag får in som hjälp och stöd:



Svar till ”Hundägare” och Gunilla Pot:

Hunden är skapt för att vara fri och ska inte gå i koppel, om den inte utgör en fara för omgivningen. Vari finns felet Gunilla Pot? Tänk om du själv skulle gå runt i koppel varje gång du är ute på promenad. Du kanske skulle testa? Då kanske du kan skapa dig en förståelse för hur hundarna har det när de går i koppel. Samtidigt förstår jag din frustration över att rådjuret blir skrämd då det är brist på mat i kylan och i den djupa snön. Att mata rådjuren är verkligen en bra gärning den här tiden på året. Om de inte matas för att senare skjutas och bli mat på bordet? Min åsikt är ändå att man inte släpper en hund utan koppel, om inte ägaren känner tillit till den och att man vet att hunden inte utgör någon fara. Det verkar då som om signaturen ”Hundägaren” hade pli på sin hund. Det låter så i insändaren i alla fall...

Gunilla Pot, du kanske skulle ha fortsatt titta ut genom ditt fönster för att se hur hela händelsen utvecklade sig innan du påbörjade din insändare. Jag är säker på att rådjuret, fast det blev skrämd, kom tillbaka senare för att fortsätta äta. Vilddjuren lär sig de platserna där de kan få föda så att de klarar sig och de går inte hungriga långa stunder utan de kommer tillbaka och äter sig mätta.

Avslutningsvis undrar jag varför du, Gunilla Pot, drar in vargen och dess stam i det här. Avskyr du hunden och vill att alla andra ska göra det? Eller tycker du att vargen ska göra slut på hunden? Jag har läst de två sista meningarna i din insändare tre-fyra gånger och jag undrar: Vad menar du?

Rebeka Sallova

Nej, det är ju faktiskt arbetsdag imorgon med så nu får jag gå och lägga mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar